RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA
Tarikh
|
9 Februari 2012
|
Tahun
|
2 Usahawan
|
Bilangan murid
|
25 orang
|
Masa
|
7.30 – 8.30 pagi
|
Tema
|
Pertanian
|
Tajuk
|
Ayam
|
Standard Kandungan
|
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan
betul
|
Standard Pembelajaran
|
3.3.4 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk
berdasarkan bahan grafik dengan betul.
|
Objektif
|
Pada akhir pembelajaran, murid dapat membina dan menulis ayat tunggal berdasarkan gambar bersiri dengan struktur ayat tunggal dengan betul.
|
Pengisian Kurikulum
|
Ilmu : Sains
Nilai : Bersyukur
Peraturan Sosiobudaya :
EMK : Kreativiti dan inovasi – penjanaan idea
: Keusahawanan – sedar tentang peluang perniagaan
: TMK – belajar melalui TMK
KB : Banding beza
KBT : Kecerdasan Pelbagai
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Murid telah mengenali ayam secara umum.
|
Sistem Bahasa
|
Sintaksis : Ayat Tunggal
|
Bahan Sumber Pengajaran dan Pembelajaran (BSPP)
|
i. Gambar
ii. Komputer
iii. Carta tukar ganti
|
Langkah/ Masa
|
Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
| ||||
Induksi Set
(5 minit)
|
Teka-teki tentang ayam
|
1. Guru membaca teka-teki dan meminta murid menjawab.
2. Murid meneka dan guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pelajaran.
| |||||
Langkah 1
(10 minit)
|
Kitaran ayam:
|
1. Murid meneliti gambar yang ditunjukkan oleh guru.
2. Guru menerangkan tentang gambar tersebut.
3. Murid membina ayat tunggal berdasarkan gambar tersebut secara lisan.
4. Guru membimbing murid semasa membina ayat tersebut.
|
BSPP:
Gambar kitaran ayam.
Kaedah Induktif
| ||||
Langkah 2
(15 minit)
|
Contoh Ayat Tunggal :
1. Ini telur ayam.
2. Ayam mengeramkan telurnya.
3. Telur ayam itu menetas.
4. Ini anak ayam.
Struktur Ayat Tunggal:
1 S + 1P
( 1 benda + 1 cerita)
|
1. Murid menulis ayat yang dibina berdasarkan gambar tersebut.
2. Guru menunjukkan contoh ayat yang betul strukturnya dan meminta murid membandingkan ayat yang mereka tulis.
3. Guru menerangkan struktur ayat tunggal berdasarkan ayat tersebut.
|
KB – Banding Beza
KP – verbal linguistik
| ||||
Langkah 3
(15 minit)
|
Pentaksiran Contoh ayat :
1. Ayah membeli ayam.
2. Ayam ada di pasar.
3. Ayam dijual dipasar.
|
1. Murid membina ayat tunggal berdasarkan gambar (slide) dan carta tukar ganti yang di sediakan di komputer.
2. Murid menyalin ayat yang dibina dalam buku tulis.
|
BSPP:
Gambar tentang proses jual beli ayam.
ENT : TMK
EK : Sedar tentang peluang perniagaan.
| ||||
Langkah 4
(10 minit)
|
Pengayaan
|
1. Murid menyambung ayat yang dibina dalam langkah 3 supaya menjadi satu perenggan pendek.
| |||||
Pemulihan
|
1. Murid menyusun perkataan yang diberi supaya menjadi ayat tunggal.
| ||||||
Penutup
(5minit)
|
Penutup Kognitif :
Penutup Sosial :
|
Menyedarkan murid tentang nikmat ciptaan Allah.
Murid menyatakan makanan berasaskan ayam yang mereka gemari.
|
No comments:
Post a Comment