Wednesday, 15 August 2012

Perkaitan Hasil Pembelajaran dengan Huraian Hasil Pembelajaran Bahasa Melayu

            Perkaitan hasil pembelajaran dan huraian hasil pembelajaran

Anda telah pun memahami strategi pengajaran dan pembelajaran serta konsep 5P. Dengan kefahaman itu, anda dapat melaksanakannya dalam  pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Dalam  unit ini juga anda akan diberikan input tentang Hasil Pembelajaran (HP) dan Huraian Hasil Pembelajaran (HHP).

         Apakah hasil pembelajaran ?
Hasil pembelajaran  ialah pernyataan yang ditafsirkan daripada objektif kurikulum BM bagi membantu guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

Dapat dicapai dengan mengabungjalinkan Kemahiran Bahasa, Sistem Bahasa dan Pengisian Kurikulum
Membantu guru memilih kandungan, kaedah, sumber dan prosedur pengajaran
Petunjuk tentang kemahiran yang perlu dikuasai murid
Ditafsirkan daripada objektif kurikulum Bahasa Belayu
Membantu guru membuat pengukuran dan penilaian pencapaian murid
HASIL PEMBELAJARAN

Saya telah pun memahami konsep hasil pembelajaran (HP). Untuk meningkatkan fahaman saya perlu tahu Huraian hasil pembelajaran (HHP).
Apakah huraian hasil pembelajaran?
Huraian hasil pembelajaran ialah pernyataan tentang aras kemahiran secara jelas dan perlu dicapai oleh murid-murid mengikut tahap keupayaan dan kemajuan mereka sama ada pada Aras 1, Aras 2, atau Aras 3. Aras 1 ialah aras paling asas yang harus dicapai oleh semua murid. Aras 2 ialah aras  bagi murid yang berpencapaian sederhana manakala Aras 3 ialah aras paling tinggi bagi murid yang berpencapaian cemerlang.
Pemeringkatan kemahiran berdasarkan aras ini sejajar dengan konsep pembelajaran masteri dan membolehkan murid yang cemerlang terus maju tanpa megabaikan murid yang berpencapaian rendah. Apabila murid berupaya mencapai Aras 1, maka mereka boleh meneruskan pembelajaran ke Aras 2 dan seterusnya ke Aras 3. Sekiranya seseorang murid  masih tidak berupaya mencapai Aras 1, maka guru hendaklah melatih dan membimbing murid tersebut sehingga mereka menguasai aras tersebut sepenuhnya. Dalam hal ini, penilaian terhadap pencapaian murid bagi setiap aras perlu dilaksanakan untuk mengenal pasti sama ada  murid perlu dibimbing lagi atau beralih ke pelajaran seterusnya.

Sebagai contoh, teliti jadual yang menunjukkan lajur bagi pernyataan hasil pembelajaran dan huraian hasil pembelajaran serta cadangan aktiviti yang bersesuaian.








Huraian Sukatan Bahasa Melayu Tahun 1
Hasil pembelajaran
Huraian hasil pembelajaran
Cadangan Aktiviti / Nota
1.0   Berbual dengan keluarga, rakan sebaya, dan pihak lain dalam situasi formal dan tidak formal

   1.1  Berbual tentang sesuatu perkara  yang berkaitan dengan kehidupan seharian menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi dan nada yang sesuai.





Aras 1.


 i.Menyatakan butiran maklumat asas diri.
 ii.Melafazkan ucapan bertatasusila dalam perbualan.

Aras 2
 i.  Menggunakan kata panggilan dan kata ganti nama diri yang sesuai mengikut situasi dalam perbualan.







Menceritakan latar belakang diri sendiri.
Contoh: Saya ada empat orang adik beradik.
Mengucapkan kata yang sesuai dalam perbualan.
Contoh:
Maafkan saya.
Terima kasih.

Kemahiran berbahasa
Cadangan aktiviti
Pengajaran dan pembelajaran
Huraian Kemahiran
Berbahasa untuk Aras
                                      



Hasil pembelajaran
                                                                                                                                      





Saya masih tidak jelas apakah perkaitan Hasil pembelajaran dengan Huraian Hasil Pembelajaran . Untuk memperolehi mklumat yang jelas, teliti contoh  penyediaan pakej pembelajaran supaya anda dapat memahami perkaitan antara hasil pembelajaran dengan huraian hasil pembelajaran .

            Tarikh  :
            Masa   :
            Bil. Murid:
            Mata Pelajaran:
            Tajuk :
            Hasil pembelajaran :

            Fokus Utama:
1.1  Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan dengan kehidupan seharian menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi dan nada yang sesuai.
Aras 1
i.              Menyatakan butiran maklumat asas diri.
ii.             Melafazkan ucapan secara bertatasusila dalam perbualan.

Fokus sampingan
8.0   Menggunakan pelbagai jenis ayat dan wacana dalam penulisan.
8.1  Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk.
Aras 1
i.              Menulis perkataan dan ayat tunggal yang diberikan dengan cara yang betul dan kemas.
 Objektif  Pembelajaran:
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran ini pelajar dapat :
i.              Berbual dengan keluarga, rakan sebaya dan pihak lain dengan menggunakan bahasa  yang gramatis.
ii.             Bersoal-jawab tentang sesuatu perkara dengan sopan.
iii.            Membina ayat  dengan bahasa yang gramatis.
Sistem Bahasa:
·         Tatabahasa :
·         Kosa  kata :
Pengisian Kurikulum:
·         Ilmu:
·         Nilai:
·         Kemahiran Berfikir:
·         Kemahiran Belajar:
Bahan Bantu Mengajar
·         Gambar, cakera padat, Borang KWLH
Pengetahuan Sedia Ada:
·         Murid pernah …….

Langkah/ Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
Catatan
Set Induksi

Langkah 1

Langkah 2

Langkah 3

Langkah 4

Penutup





Catatan Refleksi:


Hasil Pembelajaran dan Huraian Hasil Pembelajaran Dalam HSP BM KBSR
Anda telah memahami hubung kait antara HP dan HHP . Sekarang, fahami pernyataan HP, dan HHP dalam HSP supaya anda memperoleh maklumat yang lebih tepat tentang  konsep HP  dan HHP.

Contoh HP  dan HHP  dalam HSP Tahun 1 2003 (semakan)
Hasil pembelajaran
Huraian hasil pembelajaran
Cadangan Aktiviti /Nota
1.0
  1.1
  1.2
  1.3
  1.4

2.0
3.0
4.0

Aras 1
Aras 2
Aras 3
Cadangan aktiviti hendaklah disesuaikan oleh guru dengan objektif ,HP, dan HHP,
5.0
    5.1
    5.2
6.0
7.0


Aras 1
Aras 2
Aras 3

8.0
   8.1
    8.2
9.0
10.0

Aras 1
Aras 2
Aras 3




Rumusan

Untuk memantapkan pengetahuan anda tentang hubung kait antara HP  dengan HHP, sila teliti dan fahamkan rajah yang berikut:


HASIL PEMBELAJARAN

HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
Segala pernyataan kemahiran berbahasa yang ditakrifkan daripada objektif Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu KBSR

Pernyataan tentang aras kemahiran secara jelas dan perlu dicapai oleh murid- murid mengikut tahap  keupayaan dan kemajuan mereka sama ada Aras 1, Aras 2 dan Aras 3.


No comments:

Post a Comment